NPD, PNPD taikymas
Bendroji informacija:
Mėnesio neapmokestinamasis pajamų dydis (NPD) yra taikomas tik su darbo santykiais arba jų esmę atitinkančiais santykiais susijusioms pajamoms, t. y. mėnesio NPD dydis priklauso nuo tokių pajamų sumos.
Metams pasibaigus, įvertinamos gyventojo metinės pajamos (GMP) ir nuo GMP apskaičiuojamas metinis NPD. Tokiu būdu, jei gyventojas gavo kitų nei su darbo santykiais susijusių pajamų, jo GMP bus didesnės nei su darbo santykiais susijusios pajamos, nuo kurių buvo skaičiuojamas NPD, todėl gyventojas, teikdamas metinę pajamų deklaraciją, turės grąžinti GPM nuo per daug pritaikyto mėnesio NPD ar jo dalies.
Nuo 2026-01-01 keičiasi NPD skaičiavimas
1. Neapmokestinamasis pajamų dydis (toliau –NPD) taikomas tik su darbo santykiais arba jų esmę atitinkančiais santykiais susijusioms pajamoms. Metinis NPD (toliau –MNPD), jeigu šio straipsnio 6 dalyje nenustatyta kitaip, taikomas tokia tvarka:1) MNPD negali būti didesnis negu 8 964 eurai, jeigu gyventojo metinės pajamos (toliau–GMP) neviršija minimaliosios mėnesinės algos, galiojusios einamųjų kalendorinių metų sausio 1dieną, dvylikos dydžių sumos;2) kai GMP viršija minimaliosios mėnesinės algos, galiojusios einamųjų kalendorinių metų sausio 1 dieną, dvylikos dydžių sumą, MNPD negali būti didesnis negu suma, apskaičiuota pagal šią formulę:Gyventojui taikytinas MNPD = 8 964–0,49 × (GMP –dvylika minimaliosios mėnesinės algos, galiojusios einamųjų kalendorinių metų sausio 1 dieną, dydžių)
2. Jeigu šio straipsnio 6 dalyje nenustatyta kitaip, NPD mokestiniu laikotarpiu taikomas tokia tvarka:1) gyventojui, kurio su darbo santykiais arba jų esmę atitinkančiais santykiais susijusios pajamos per mėnesį neviršija minimaliosios mėnesinės algos, galiojusios einamųjų kalendorinių metų sausio 1 dieną, vieno dydžio, taikomas mėnesio NPD yra 747 eurai;2) gyventojui, kurio su darbo santykiais arba jų esmę atitinkančiais santykiais susijusios pajamos per mėnesį viršija minimaliosios mėnesinės algos, galiojusios einamųjų kalendorinių metų sausio 1 dieną, vieną dydį, taikytinas mėnesio NPD apskaičiuojamas pagal šią formulę:Gyventojui taikytinas mėnesio NPD = 747 –0,49 × (gyventojo mėnesio su darbo santykiais arba jų esmę atitinkančiais santykiais susijusios pajamos –minimaliosios mėnesinės algos, galiojusios einamųjų kalendorinių metų sausio 1 dieną, vienas dydis)
Tiems darbuotojams, kuriems nustatytas mažesnis darbingumo lygis, taikomi individualūs NDP dydžiai:
0–25 procentų darbingumo lygis, arba senatvės pensijos amžių sukakusiems asmenims, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas didelių specialiųjų poreikių lygis, arba asmenims, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas sunkus neįgalumo lygis, NPD yra 1127 Eur.
30–55 procentų darbingumo lygis, arba senatvės pensijos amžių sukakusiems asmenims, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas vidutinių ar nedidelių specialiųjų poreikių lygis, arba asmenims, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas vidutinis ar lengvas neįgalumo lygis, NPD yra 1057 Eur.
0–25 procentų darbingumo lygis, arba senatvės pensijos amžių sukakusiems asmenims, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas didelių specialiųjų poreikių lygis, arba asmenims, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas sunkus neįgalumo lygis, NPD yra 1127 Eur.
30–55 procentų darbingumo lygis, arba senatvės pensijos amžių sukakusiems asmenims, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas vidutinių ar nedidelių specialiųjų poreikių lygis, arba asmenims, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas vidutinis ar lengvas neįgalumo lygis, NPD yra 1057 Eur.
Nuo 2025-01-01 keičiasi NPD skaičiavimas.
Mėnesio NPD:
1. Maksimalus mėnesio NPD - 747 Eur taikytinas gyventojui (išskyrus riboto darbingumo gyventoją), kurio su darbo santykiais susijusios pajamos neviršija 1038,00 Eur (minimalios mėnesinės algos (MMA), galiojančios 2025-01-01, vieno dydžio);
2. Gyventojams (išskyrus riboto darbingumo gyventojus), kurių su darbo santykiais susijusios pajamos per mėnesį didesnės nei 1038,00 Eur, tačiau neviršija 2387,89 Eur sumos taikytinas mėnesio NPD apskaičiuojamas pagal formulę:
Mėnesio NPD = 747 – 0,49 × (gyventojo mėnesio su darbo santykiais susijusios pajamos – 1038,00 Eur) ;
3. Gyventojams, kurių su darbo santykiais susijusios pajamos per mėnesį yra didesnės nei 2387,89 Eur suma, taikytinas mėnesio NPD apskaičiuojamas pagal formulę:
Mėnesio NPD = 400 – 0,18 × (gyventojo mėnesio su darbo santykiais susijusios pajamos – 642 Eur);
Metinis NPD:
Metinis 8 964 Eur NPD taikomas gyventojams, kurių GMP neviršija 12 MMA (12456 Eur) sumos;
Gyventojams, kurių GMP yra didesnės nei 12 MMA (12466 Eur), bet neviršija 28647,48 Eur sumos, metinis NPD apskaičiuojamas pagal formulę:
Metinis NPD = 8 964 – 0,49 × (GMP – 12456 Eur);
Gyventojams, kurių GMP yra didesnės nei 28647,48 Eur, metinis NPD apskaičiuojamas pagal formulę:
Metinis NPD = 4 800 – 0,18 × (GMP – 7 704 Eur).
Metinis 8 964 Eur NPD taikomas gyventojams, kurių GMP neviršija 12 MMA (12456 Eur) sumos;
Gyventojams, kurių GMP yra didesnės nei 12 MMA (12466 Eur), bet neviršija 28647,48 Eur sumos, metinis NPD apskaičiuojamas pagal formulę:
Metinis NPD = 8 964 – 0,49 × (GMP – 12456 Eur);
Gyventojams, kurių GMP yra didesnės nei 28647,48 Eur, metinis NPD apskaičiuojamas pagal formulę:
Metinis NPD = 4 800 – 0,18 × (GMP – 7 704 Eur).
MNPD netaikomas, kai metinės pajamos lygios arba didesnės nei 34370,67 Eur
iems darbuotojams, kuriems nustatytas mažesnis darbingumo lygis, taikomi individualūs NDP dydžiai:
0–25 procentų darbingumo lygis, arba senatvės pensijos amžių sukakusiems asmenims, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas didelių specialiųjų poreikių lygis, arba asmenims, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas sunkus neįgalumo lygis, NPD yra 1127 Eur.
30–55 procentų darbingumo lygis, arba senatvės pensijos amžių sukakusiems asmenims, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas vidutinių ar nedidelių specialiųjų poreikių lygis, arba asmenims, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas vidutinis ar lengvas neįgalumo lygis, NPD yra 1057 Eur.
0–25 procentų darbingumo lygis, arba senatvės pensijos amžių sukakusiems asmenims, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas didelių specialiųjų poreikių lygis, arba asmenims, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas sunkus neįgalumo lygis, NPD yra 1127 Eur.
30–55 procentų darbingumo lygis, arba senatvės pensijos amžių sukakusiems asmenims, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas vidutinių ar nedidelių specialiųjų poreikių lygis, arba asmenims, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas vidutinis ar lengvas neįgalumo lygis, NPD yra 1057 Eur.
Informacijos šaltinis VMI ieskokite ČIA
Užsukite dar kartą. Dėkojame už susidomėjimą!